Onze buurtbakker in Brasschaat is Bakkerij Bella. Christian Dieltiens breidde zijn zaak uit en dacht ook na hoe hij komaf kon maken met de massa’s plastic draagtasjes die dagelijks over de toonbank gingen. Hoe hij er is in geslaagd om zijn klanten steeds hun herbruikbare Bella zak te laten meebrengen en hierdoor zijn omzet te verhogen lees je in dit interview.

Anne : Waarom heb je de Bella draagtassen in het leven geroepen?

Christian : Ik was al een tijdje aan het nadenken hoe ik minder plastic zakken zou kunnen verbruiken. Deze zakken kosten veel geld én het is niet goed voor het milieu. Er kwamen mensen elke dag een brood kopen en die vroegen elke dag een plastic zak. Daar moest ik iets op vinden. Ik ging mijn zaak verbouwen en dat was de perfecte gelegenheid om de nieuwe Bella zak te introduceren.

Anne : Wat is er speciaal aan de Bella zak want meerdere bakkers hebben hun eigen draagtas laten maken?

Christian : Ik wou niet gewoon een herbruikbare zak laten maken, maar ik wou ook dat die zak effectief gebruikt zou worden. Iedereen heeft wel minstens vijf herbruikbare zakken liggen thuis, maar men vergeet deze mee naar de winkel te nemen. Als er een beloning aan vast hangt dan zouden de mensen deze minder gemakkelijk vergeten.

Anne : Wat is die beloning?

Christian : Als de mensen hun Bella draagtas bij hebben dan krijgen ze gratis iets lekkers mee.

Anne : Kost je dat niet veel geld, én die gratis zakken én een gratis lekkernij meegeven?

Christian : Inderdaad, het kost me geld maar daardoor krijg ik wel een grotere klantenbinding en laat ik de mensen kennis maken met nieuwe producten die ze daarna komen kopen. Door bijvoorbeeld mini haverkoeken uit te delen als beloning voor de Bella zak vliegen de koeken nu de deur uit. Vooral de kinderen doen hun ouders eraan denken om de Bella zak mee te nemen naar de bakker, omdat ze dan een mini donut of een andere lekkernij krijgen. Bovendien zijn deze zakken ook mijn reclamebord want de mensen lopen door heel Brasschaat met de opvallende Bella zak. Ik hoef dus niet te adverteren in lokale reclameblaadjes.

Anne : Deel je nog steeds nieuwe Bella zakken uit of was dit enkel bij de heropening van je zaak?

Christian : Nieuwe klanten krijgen nog steeds een Bella zak.

Anne : Je bent dus tevreden over het resultaat van de invoering van de Bella draagtas?

Christian : Ja zeker en in september ga ik nog een stapje verder. Dan krijgen de klanten korting als ze ook hun papieren broodzak hergebruiken. Deze broodzakken zijn sterk genoeg om een paar keer te hergebruiken, zonde om deze slechts één keer te gebruiken.

Anne : Vragen klanten soms nog naar de plastic draagtasjes?

Christian : Ja, er zijn nog klanten die nooit een draagtas bij hebben en die zullen binnenkort moeten betalen voor een plastic zakje . Daarom ga ook in de toekomst de plastic draagtasjes vervangen door papieren zakken. Dan is het volledig gedaan met de plastic draagtasjes.

Anne : Is je omzet gestegen ondanks dat je gratis dingen weggeeft?

Christian : Door de grotere en vernieuwde winkel is mijn omzet sowieso gestegen, maar zeker ook door het invoeren van de Bella zak. De klanten vinden de Bella zak een leuk en nuttig initiatief en de meeste van hen brengen steeds de zak mee naar de winkel. Het opzet is dus geslaagd: minder plastic zakjes en via de gratis lekkernij hebben de klanten een nieuwe duurzame gewoonte aangeleerd, waardoor we weer wat minder plastic gebruiken ..  Ik heb er absoluut geen spijt van.

Intussen is Bakkerij Bella ook aangesloten bij de app ‘Too Good To Go’ waar overschotten aan een gunstige prijs worden aangeboden om voedselverspilling tegen te gaan.

http://www.bakkerij-bella.be/

https://toogoodtogo.be/nl-be

Geef een reactie

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Post comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.