Voor je gaat beginnen aan de lenteschoonmaak kan je best eerst eens goed opruimen.

Iemand die alles weet over opruimen én je huishouden OPGERUIMD HOUDEN is opruimcoach Nele Colle.

In een vorig leven was Nele Colle leerkracht en na een welverdiende zomervakantie merkte ze dat ze allesbehalve uitgerust was. Een huis verbouwen, drie jonge kinderen, wat hobby’s hier en daar en geen poetshulp, Nele deed het allemaal tot ze zo moe werd dat ze enkel nog maar wou slapen. Wat begon meteen virusje, mondde uit in een burn-out. Hier schrok ze enorm van en ging op zoek naar balans in haar leven want Nele deed haar job graag, maar zo kon het niet verder. In haar eerste boek JOMO (Joy Of Missing Out) lees je hoe Nele door opruimen, en vooral spullen weg te doen, terug grip kreeg op haar leven. Het was een nieuwe start in haar leven en nu is Nele een ervaringsdeskundige opruimcoach. Intussen heeft Nele een heel team met deskundigen die je helpen met alle aspecten van organisatie in je leven, administratie, PC hulp, verhuizen enz.

De lenteschoonmaak is hét moment om je woning eens grondig op te ruimen.

Voor dit deel geef ik het woord aan dé opruimexperte Nele Colle

Vijf stappen om efficiënt op te ruimen door Nele Colle.

Voor veel mensen is poetsen niet het vervelendste klusje, maar vooral het opruimen vóór het poetsen. Of ze besteden het poetsen uit, maar dat opruimen, dát moet nog steeds zelf gebeuren. Ik ben misschien opruimcoach, maar vreemd genoeg is het mijn bedoeling om juist zo weinig mogelijk te moeten opruimen. Zodat er gemakkelijker kan gepoetst worden, maar vooral zodat er meer tijd over is voor die fijne en belangrijke zaken.

Hoe doe je dat nu, goed opruimen? Hier mijn 5 stappen!

Stap 1: Bezint voor je begint

De basis voor een blijvend opruimresultaat is eerst even nadenken wat je precies gaat aanpakken. Het hoeft niet lang te duren, maar voor je begint, stel jezelf deze 2 vragen:

  • Waarvoor dient de ruimte die ik wil aanpakken?
  • Welke spullen horen hier, en welke niet?

Doe je dit niet, dan krijg je lades, kasten, zelfs hele kamers voor ‘vanalles-en-nog-wat’.

 

Stap 2: Opruimen is selecteren of ontspullen

Ik geef toe, dit is de vervelendste stap. Spullen wegdoen is voor veel mensen niet gemakkelijk. Maar ondertussen leerde ik dat te veel spullen, ook als zijn ze netjes opgeborgen, ons veel stress geven. Keuzestress. En dat we maar 20 tot 30 % van onze spullen echt gebruiken.

Goed opruimen begint dus met selecteren. Hoe doe je dat?

  • Verzamel alles van een bepaalde categorie, bvb alle lange broeken, al je schrijfgerei, …
  • Doe weg wat kapot, versleten, niet meer mooi of leuk is.
  • Stel jezelf de vraag hoeveel van de spullen je nodig hebt om comfortabel te leven.
  • Haal dan zonder nadenken die spullen eruit die je sowieso gebruikt. Hoeveel heb je er al?
  • Vul eventueel nog aan met enkele andere stuks.

De andere spullen mogen weg. Dat klinkt gemakkelijk, maar dat is het vaak niet. Want wat doe je met herinneringen? Of die zaken die toch best wat geld hebben gekost? Of die kandelaar en kaartjes die je hebt gekregen? Ik begrijp het heel goed. Ik hield zelf ook alles bij. Nu niet meer doordat ik anders naar spullen ben gaan kijken. Ik heb me afgevraagd: wat houdt me tegen, en is dat een goede reden?

Het hele verhaal en hoe ik nu naar mijn spullen kijk en er in slaag om niet alles meer te moeten houden, dat lees je in mijn boek JOMO. Of daar vertel ik over in mijn lezingen en mijn online cursus. Kom gerust eens luisteren.

 

 

Of doe eens mijn keukenexperiment: ik haalde alles uit mijn kasten en zetten het in dozen op de grond. Vijf weken lang zette ik enkel in de kast terug wat we echt gebruikten. Ook al had ik mijn kasten al opgeruimd, dan nog ging er veel weg. Nog steeds pluk ik de vruchten van dit experiment. Het verslag van dit experiment – en mijn badkamerexperiment – lees je op mijn website.

TIP – Te veel twijfel?

Vul een zak of doos met twijfelspullen en zet die op je zolder of ergens anders. Plan een datum in je agenda waarop je de doos of de zak zal wegdoen. Mis je in die tijd toch nog iets, dan mag dat eruit en terug in je kast. Op die manier geef je jezelf de kans om de opruimoefening grondig te doen, zonder dat je spullen meteen weg zijn.

Waar kan je met je spullen terecht? Op mijn website vind je een kaart waarop ik alle initiatieven verzamel waar je met je spullen terecht kan.

 

Stap 3: Organiseer

Dan komt het leukste deel: organiseren. Geef alle spullen die je houdt een vaste plaats. Een goede, logische en duidelijke vaste plaats zorgt ervoor dat spullen sneller en gemakkelijker opgeruimd worden. Met deze tips stijgt de kans dat de spullen dan ook op hun plaats terug geraken:

  • Zo weinig mogelijk nadenken

Zorg dat het meteen duidelijk is wat waar en dat betekent: labelen. Misschien wat vreemd zo’n eerste keer, maar het werkt!

  • Zo weinig mogelijk handelingen

Maak opruimen zo simpel mogelijk. Zorg dat jij of je huisgenoten zo weinig mogelijk handelingen moeten doen om iets weg te leggen. Werk indien mogelijk met open bakken en manden bijvoorbeeld.

  • Zie wat je hebt.

Berg je spullen zichtbaar op. Veel van onze spullen moeten we regelmatig zien, of we vergeten dat we ze hebben. Kleren kan je daarom in lades best verticaal opbergen. Of in mandjes op legplanken.  Gebruik doorzichtige bakken en opnieuw: label.

  • Vol is vol

Begrens je spullen met dozen, bakjes, mandjes. Of één plank voor de kinderboeken bijvoorbeeld. Door je spullen te begrenzen, krijg je een signaal wanneer je genoeg hebt. Vol is vol. Eentje in, is eentje uit.

 

Stap 4: Geniet van je voor en na.

Als je veel op te ruimen hebt, kan het goed zijn dat de moed je af en toe in de schoenen zinkt. Neem daarom een foto voor je begint op te ruimen. En kijk af en toe naar het verschil. Elk stapje telt.

Geef jezelf maar een schouderklopje en beloon jezelf. Niet door iets te gaan kopen, maar door iets leuks te doen.

Stap 5: Houden zo!

Ziezo, klaar. Maar hoe hou je het nu zo opgeruimd?

Eerst en vooral is het erg belangrijk dat je je opbergsysteem afwerkt. Dat wil zeggen: labelen én begrenzen. Je bent ook pas klaar als spullen die weg mogen, weggebracht zijn.

Maar het grootste geheim is véél bewuster omgaan met wat je in huis haalt. Blijf je kopen, dan moet je blijven opruimen. Doordat je nu echter goed overzicht hebt op je spullen, zie je nu ook beter wat je echt nodig hebt. Enkel dat komt op het boodschappenlijstje.

Zeg nee tegen overbodige cadeautjes, gratis gadgets. Alles wat jij in huis haalt, moet jij een plaats geven. Ga voor belevingscadeautjes.

En als we zo allemaal gaan opruimen en nee zeggen tegen overbodige spullen, zullen ook minder overbodige spullen worden gemaakt. En dát maakt een heel groot verschil in ons huis, ons hoofd, maar ook voor onze wereldbol.

Om je een extra zetje te geven naar een duurzaam en opgeruimd huishouden geef ik je graag mijn persoonlijke KORTINGSCODE voor -10% : NELECOLLE in de webshop van Anne 

Liefs

Nele x

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.