De opmars van het corona virus laat niemand koud. Het komt met de dag dichterbij en we hebben geen ervaring hoe we met zo’n snelgroeiend virus moeten omgaan. Een total lockdown is niet ver meer van ons vandaan. We merken het in de supermarkten dat aan voedsel geraken onze grootste zorg is.

 

Ik geef je graag een 7 tips om je voedsel voorraad zo goed mogelijk te beheren zonder verspilling.

 

1. Maak een weekmenu planning

Download gratis deze template voor je weekmenu en boodschappenlijst. Zo kan je je verplaatsingen drastisch beperken.

Kijk eerst in je voorraadkast, koelkast en diepvries voor je boodschappen gaat doen zodat je niet meer voedsel koopt dan nodig is.

2. Slimme voorraad

Koop droge voeding zoals bonen, linzen, pasta, rijst, beschuiten, crackers, havermout, ontbijtgranen….

Vergeet ook niet dat voedsel als chocolade, choco, honing, perensiroop enz. lang houdbaar is.

Ook suiker, bouillonblokjes, zout en soyasaus blijven zeer lang goed en geven smaak aan je eten.

3.Voedsel beter bewaren

Het is belangrijk dat je aangekocht voedsel optimaal bewaard. Dat is niet enkel goed voor je portemonnee, voedselverspilling heeft ook een grote impact op de klimaatverandering.

Check of je koelkast op 4 graden staat, deze temperatuur bewaard voedsel het best. Kouder is niet altijd beter.

Wikkel verse groenten in een vochtige doek en leg deze onderaan in je koelkast.

 

 

Brood kan je langer bewaren door het (in de broodzak) in een plastic zak (ja inderdaad :-)) te bewaren. Op deze manier blijft het vocht in het brood en blijft het langer mals. Invriezen kan ook perfect, zorg ook hier dat het vocht niet uit het brood kan.

Bij zuivel kijken de mensen nog steeds naar de datum die ze zien staan, maar er staat bij THT. Ten minste houdbaar tot, dus langer dan de datum die je ziet staan. Kijk, ruik en proef of het product nog smakelijk is.

Aardappelen blijven langer goed als je er een appel bij legt.

De top 4 van meest verspilde voedsel is :

  • brood
  • zuivel
  • groenten
  • fruit

Aanbevolen porties per persoon :

We koken dikwijls teveel. Dit zijn de aanbevolen porties voedsel voor een volwassene :

  • aardappelen ongekookt : 250 gram pp – bij puree 250 – 300 gram
  • rijst ongekookt : 75-100 gram pp
  • pasta ongekookt : 100-125 gram pp
  • peulvruchten ongekookt : 45 gram pp
4. Creatief met kliekjes

Als er bereid eten over is laat het dan niet heel de avond op het aanrecht staan, maar doe het zo snel mogelijk in de koelkast om bacteriegroei tegen te gaan. Verwerk je kliekjes in een lekkere groentetaart, maak er groenteburgers of groentenmuffins van,…

Maak een overheerlijke vegan broodpudding van oud brood met het recept van EVA.

Zet een bakje met ‘eet mij eerst’ in de koelkast met voeding die de eerste dagen moet opgegeten worden.

5. Vriezervoorraad

Brood kan je 1 maand invriezen, ander voedsel kan je 3 maanden invriezen, rauw rundvlees en witvis kan 6 maanden in de vriezer bewaard worden.

Nu we meer tijd hebben om te koken kunnen we dubbele porties maken om in te vriezen. Stoofpotjes, curry’s en sauzen zijn hier super geschikt voor.

Rijp fruit kan je ook voor 3 à 4 maanden invriezen. Groenten blancheer je 3 à 4 minuten en spoel je af met koud water vooraleer ze in de vriezer gaan.

Zet altijd de datum met een stift of plakband op de verpakking die je gebruikt om in te vriezen. Als je sauzen in glazen potten invriest hou dan rekening dat de vloeistof nog kan uitzetten, anders barst je pot.

6. Zero Waste cooking

Gebruik de schil ! Niets is zo lekker als zelfgemaakte chips van aardappelschillen. Koop liefst biologische aardappelen. Heb je geen biologische aardappelen gekocht, was de aardappelen dan in een warm badje water met een flinke schep natriumbicarbonaat. Geef de schillen een laagje olie en besprenkel ze met zout en kruiden. Laat 10 minuten krokant bakken in de oven.

Verwerk overrijp fruit in pannenkoekbeslag, koekjesdeeg, smoothies, compote,…

Stronken van broccoli en bloemkool, ook de bladeren van bloemkool zijn heel lekker! Je kan ze inborstelen met wat olijfolie en laat ze knapperig worden in de oven. Heerlijk met een lekkere dipsaus.

De ongebruikte steeltjes van verse kruiden zoals van basilicum, peterselie, munt,… zitten ook vol smaak ! Je kan deze fijnhakken in de keukenmachine met zeezout en zo verkrijg je heerlijk gearomatiseerd zeezout.

Gooi het vocht van een blik of bokaal kikkererwten niet weg, maar klop het op en verwerk het in een luchtige chocomousse. Het recept vind je in mijn tweede boek Ecolifestyle. Aan de slag !

 

7. Maak het zelf !

Nu is er meer tijd om de handen uit de mouwen te steken en kan je (samen) koekjes, broodpudding, mayonaise, brood, crackers, rijstpap, …maken. Er smaakt niets beter dan ‘homemade comfortfood’ met liefde gemaakt :-).

 

In mijn boeken Doe het zelf! Ecologie op hoge hakken en Ecolifestyle. Aan de slag ! vind je nog meer duurzame tips en heerlijke DIY recepten (ook veggie en vegan recepten om op te eten :-)).

 

Om af te sluiten deel graag ik graag dit mooi tekstje dat op mijn weg kwam. Van Kitty O’Meara.

De mensen bleven thuis.

En ze lazen boeken, en luisterden, en ontspanden.

En deden oefeningen, maakten vanalles zelf, en speelden spelletjes.

En leerden nieuwe manier van zijn, en waren stil.

En ze luisterden met meer aandacht.

Sommigen mediteerden, sommigen baden, sommigen dansten.

Sommigen kwamen hun schaduwen tegen.

En de mensen begonnen anders te denken.

En de mensen genazen.

En, in de afwezigheid van mensen die onwetend, gevaarlijk en harteloos leefden,

begon de Aarde te helen.

En toen het gevaar geweken was, en de mensen weer samenkwamen,

rouwden ze om hun verlies.

En maakten zie nieuwe keuzes, en droomden ze nieuwe dromen.

En creëerden ze nieuwe manieren om de Aarde volledig te helen, omdat ze zelf geheeld waren.

 

 

Veel liefs en sterkte

 

 

Foto’s Leverancier van Schoonheid

 

Geef een reactie

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Post comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.