Wist je dat in geld omgerekend, een gemiddeld gezin 580 euro aan voedsel weggooit per jaar ? Ik schrok me een bult doen ik dat las.

Volgens 11.11.11 wordt 1/3 van het voedsel wereldwijd verspild en het begint al bij de oogst.

Groenten en fruit die niet aan de norm voldoen worden niet aangekocht bij de boer. We hoeven daar geen schepje bovenop te doen door thuis ook nog eens voedsel te gaan verspillen. Je kan voedselverspilling – en dus ook geldverspilling – met een paar slimme tips tot een minimum beperken.

De top 5 meest verspilde voedingswaren zijn :

1. zuivel

2. brood

3. groenten

4. fruit

5. sauzen en vetten

-Bij het verspillen van zuivel speelt de verwarring met de THT-datum. Na deze datum hoef je niet automatisch het voedsel weg te gooien.

Verschil tussen THT-datum en TGT-datum

Kwark, melk, yoghurt en andere zuivelproducten hebben een THT-datum (ten minste houdbaar tot). Tot en met deze datum is de kwaliteit gegarandeerd goed, maar kan nog gebruikt worden daarna.

Producten met een TGT-datum (te gebruiken tot), zoals vlees en vis, kun je beter niet meer opeten na deze datum.

Na de THT-datum kan de kwaliteit van het product wat achteruitgaan. Je kunt het product dan vaak nog wel veilig eten of drinken. Kijk, ruik en proef of de kwark, melk of yoghurt nog goed is. Is de smaak nog lekker? Dan kun je het nog prima consumeren en hoef je niks weg te gooien.

 

 

10 slimme tips voor minder voedselverspilling

1. Efficiënte en overzichtelijke indeling van je koelkast.

Er zijn vier temperatuurzones in je koelkast, warmte stijgt dus bovenaan in je ijskast is het warmer dan onderaan :

  • De bovenste schappen zijn voor restjes, zuivel, soep
  • Het onderste schap is voor vlees, vis en broodbeleg.
  • In de deur plaats je sauspotjes en drankflessen.
  • De groentebak is uiteraard voor de groenten.

2. Zet een bakje met ‘eat me first’ of ‘eerst opeten’ in je koelkast. Zo weet iedereen thuis dat deze producten eerst opgegeten moeten worden.

 

3. Maak een weekmenu en een boodschappenlijst, deze kan je hier gratis downloaden. Check ook je voorraad voor je boodschappen gaat doen.

4. Meet en weeg je porties, noteer dit desnoods ergens zodat je weet welke hoeveelheid je moet koken per persoon. Dit zijn richtlijnen voor volwassenen :

Aardappelen ongekookt 280-350 gram pp
Rijst, couscous ongekookt 75-100 gram pp
Pasta, ongekookt 100-125 gram pp
Peulvruchten ongekookt 45 gram pp

 

 

5. Brood invriezen in porties. Maak eens een lekkere broodpudding van je oud brood. Je kan er zelfs een appeltje dat niet meer wordt opgegeten in verwerken of oudbakken koekjes, die kunnen er ook in.

6. In bulk koken en porties invriezen. Dit kan je doen met spaghettisaus, stoofpotjes, soep,…

7. Bewaar voedsel in glas ipv plastic doosje. Glas laat geen lucht door, daardoor blijft voedsel langer vers. Neem eens een kijkje bij de mooie glazen bewaarpotjes met kurken deksel van Kazidomi.

8. Groenten worden soms niet goed bewaard. Een ongelooflijke goede truc is om de groenten in de koelkast in te wikkelen in

een vochtige doek. Ik deed dit toen we op vakantie vertrokken met nog veel verse groenten in de koelkast. Ik heb er een natte keuken handdoek over gelegd en na twee weken waren de groenten nog knapperig. Het helpt natuurlijk ook als je groenten van de boer kan kopen of op de markt, dan sluit je weer een schakel uit van extra ompakken, transport en opslag.

9. Fruit dat over zijn tijd is kan je perfect verwerken in een smoothie, milkshake of fruitcompote. Je kan ook fruit dat nu in seizoen is voordelig kopen en invriezen. Dat kan perfect met rood fruit.

10. Voer elke week een ‘kliekjesdag’ in en verwerk restjes in een groentetaart, pizza, wrap,…

 

 

 

 

 

Onze voeding heeft een enorme impact op onze ecologische voetafdruk. Het is niet alleen belangrijk om minder voedsel te verspillen, het is ook belangrijk dat we anders met eten omgaan.

Nu we evengoed en even lekker plantaardig kunnen eten is dierlijk voedsel geen noodzaak meer, maar wel een keuze. Dierlijk voedsel heeft een veel te hoge impact op het klimaat, daarom is het beter om dit niet meer te eten of om het als een luxe product te zien dat je niet alle dagen hoeft te eten.

Wereldwijd zorgen voedselsystemen voor 19-29% van de broeikasgassen. (www.annualreviews.org, 2008).

5 tips om je ecologische voedselafdruk enorm te verlagen

1 Eet minder of geen dierlijke producten. Neem voor meer informatie en inspiratie eens een kijkje bij Eva vzw en Try Vegan.

2 Eet zoveel mogelijk lokaal en volgens seizoen, de website van Milieu Centraal helpt je hierbij met de groente & fruitkalender.

3 Drink water van de kraan. Dit is gezond, lokaal, goedkoop en zonder verpakking. Neem eens een kijkje bij Kazidomi voor de glazen karaf met houtkoolstaaf.

4 Koop zoveel mogelijk voedsel met je eigen verpakkingen en verkies glas, papier, karton en blik boven plastic verpakkingen.

5 Organiseer je boodschappen en koop net wat je nodig hebt en verspil geen eten. Maak gebruik van de weekmenuplanner om efficiënte boodschappenlijstjes te maken.

Heb jij nog een tip voor een lagere voedselafdruk of minder voedselverspilling? Deel gerust :-).

 

 

 

Bronnen : www.voedingscentrum.nl, milieucentraal.nl.

 

 

Geef een reactie

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Post comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.